Wil jij met jouw adviseurschap bijdragen aan een organisatie waarin medewerkers duurzaam inzetbaar blijven en tijdig worden ondersteund wanneer werk verandert of terugkeert naar werk nodig is? Dan zijn wij op zoek naar jou!
- Je ondersteunt leidinggevenden bij vraagstukken rondom verzuim, re-integratie en duurzame inzetbaarheid en voert regie op trajecten waarin terugkeer naar werk centraal staat.
- Je signaleert wanneer verzuim zich richting langdurig verzuim ontwikkelt en neemt initiatief om met de leidinggevende te kijken welke stappen nodig zijn. Zo bouw je een eigen caseload op van inzetbaarheidstrajecten waarin regie nodig is om duurzame werkhervatting te realiseren.
- Je monitort dat verzuim, re-integratie en eventuele arbeidsmobiliteitstrajecten goed op elkaar aansluiten.
- Je zorgt dat trajecten voortgang houden, passende interventies worden ingezet en de juiste professionals worden betrokken, zoals de bedrijfsarts, arbodienst of externe re-integratiepartijen. Daarbij blijf je betrokken zolang dat nodig is om duidelijk perspectief op werkhervatting te realiseren.
- Je levert een bijdrage aan de verdere ontwikkeling van de aanpak rondom inzetbaarheid. Je signaleert ontwikkelingen in verzuim en inzetbaarheid, vertaalt inzichten naar verbeteringen en volgt ontwikkelingen in wet- en regelgeving binnen het vakgebied, zodat deze tijdig kunnen worden vertaald naar de praktijk. Je pakt ook ondersteunende en signalerende werkzaamheden op, zoals het beantwoorden van inkomende vragen van leidinggevenden en medewerkers, het beoordelen van verzoeken en het doorgeleiden of oppakken van casuïstiek. Je weet hierin goed te prioriteren en schakelt wanneer nodig naar collega's of specialisten.
Gemeente Haarlem is eigenrisicodrager voor WIA (WGA) en WW (voltallig ERD) en heeft deze risico's niet extern herverzekerd. Dat betekent dat de organisatie zelf verantwoordelijk is voor het begeleiden van medewerkers richting duurzaam werk én voor het beheersen van de financiële en organisatorische gevolgen van langdurige uitval.