Kom jij helpen om leerlijnen op te stellen voor de 45 medewerkers van de teams Kennis Innovatie en Ondernemerschap (KIO) van RVO? Die leerlijnen maken duidelijk wat deze medewerkers aan kennis en kunde nodig hebben in hun loopbaan:
• Fase 1: startbekwaam worden
• Fase 2: vakbekwaam worden
• Fase 3: vakexpert worden.
Waarom leerlijnen nodig zijn
Het is de bedoeling dat KIO-medewerkers dezelfde basiskennis en -vaardigheden hebben. Daar helpt een leerlijn bij. Een ander voordeel is dat een leerlijn duidelijk maakt welke leeractiviteiten handig of verplicht zijn voor hun functie.
Het werk van KIO-adviseurs
1) De meeste KIO-medewerkers beoordelen subsidie-aanvragen en rapporten van bedrijven. Die aanvragen en rapporten gaan (meestal) over innovatie. De medewerkers hebben daarnaast regelmatig gesprekken met bedrijven. Daarin geven en vragen de medewerkers informatie. Het voeren van slecht-nieuws-gesprekken hoort ook bij hun werk.
8 medewerkers hebben een andere rol:
2) 6 van hen coördineren het subsidie-werk van hun collega’s. Zij zijn ook contactpersoon en adviseur voor de klanten van de KIO-teams: ministeries. Zij geven de KIO-teams de opdracht om een subsidie voor hen uit te voeren.
3) 2 medewerkers onderhouden contact met een bepaalde groep bedrijven namens een ministerie.
De inhoud van de meewerkstage
Voor de verschillende functies en rollen zijn aparte leerlijnen nodig. Je stelt een leerlijn op samen met een adviseur van de KIO-teams die ook jouw contactpersoon is. Het opstellen van de leerlijnen gebeurt aan de hand van een leidraad en een voorbeeld van de RVO academie. Het werk houdt in dat je vraaggesprekken voert met KIO-adviseurs, teksten analyseert en schrijft.
Voorbeelden van je werkzaamheden tijdens de meewerkstage
1 De RVO academie heeft een handige onboardingsgids gemaakt waarin de KIO-teams de belangrijke onderwerpen voor hun nieuwe medewerkers aan deze gids toevoegen. Zo krijgt ieder team een onboardingsgids op maat. Jij voegt de onderwerpen die belangrijk zijn voor de nieuwe medewerkers van de KIO-teams toe aan de onboardingsgids. Die onderwerpen haal je uit verschillende teksten die de KIO-teams hebben opgesteld en uit gesprekken met ervaren KIO-medewerkers die nieuwelingen inwerken.
2 De RVO academie heeft ook een handig formulier gemaakt voor een functie-analyse. Het is de bedoeling dat de teammanager en enkele KIO-medewerkers daarin invullen wat nodig is voor de taken en de functies in de teams. Het gaat om vaardigheden, competenties, talenten en opleidingen. Jij denkt hierover mee. Daarvoor selecteer je informatie uit bijvoorbeeld functieprofielen en vacatureteksten.
3 Je stelt een behoefteprofiel op voor de verschillende taken van een functie in de KIO-teams. Dat doe je op basis van de functie-analyse uit stap 2. In een behoefteprofiel staan:
• Hoofdtaken en kerntaken
• Plek in de organisatie van de functie
• Voorkennis, het benodigde opleidingsniveau en de benodigde ervaring
• Benodigde kennis, vaardigheden en competenties
• De stakeholders van de taken.
Voor eventuele vragen en onduidelijkheden kan je contact opnemen met [email protected]