Stagiaires hergebruik van asfalt in asfalt

Rijkswaterstaat

  • Stand­plaats Utrecht, maar andere locaties zijn bespreekbaar.
  • Uren per week 36
  • Vergoeding €628
  • Niveau Master/doctoraal
  • Vakgebied Techniek / productie
  • Reageren voor 29 mei Nog 2 dagen
  • Vacaturenummer STAGE-GPO-027
  • Plaatsingsdatum 20 april 2020
  • Dienst­verband Onderzoeksstage

Functie­omschrijving

Er is een steeds grotere vraag naar duurzaam asfalt. Op dit moment ligt er een nieuw vraagstuk op onze afdeling: kunnen we asfalt in asfalt hergebruiken en zo ja, op welke manier doen we dat dan? Hieruit zijn twee interessante stageopdrachten gerold:

1) Hoe moet het vrij gekomen materiaal uit het asfalt eruitzien om optimaal behandeld en hergebruikt te kunnen worden?
We werken nu met ‘oude’ methoden omdat we die nu eenmaal kennen. Van oudsher wordt oud asfalt met groot materieel afgeschraapt en weggebracht. Veel werd vroeger naar de fundering gebracht, en oorspronkelijk ging er slechts een heel klein deel weer terug naar asfalt. Op enig moment is de markt uitgedaagd om in onder- en tussenlagen meer hergebruik toe te passen (dat scheelde stort/ opslagterreinen en het scheelde in kosten op inkoop van nieuwe bouwstoffen). Met de overgang naar functionele testen is het percentage vrijgelaten en wordt steeds meer hergebruik toegepast in de onder- en tussenlagen. Maar in deklagen is het nog niet vrij toepasbaar. Er ligt echter een grote wens om in alle asfaltlagen hoogwaardig hergebruik van asfalt in asfalt toe te passen. Uiteraard ‘zonder’ kwaliteitsverlies. Aan jou de taak om te onderzoeken hoe vrijgekomen materiaal uit asfalt eruit moet zien om optimaal behandeld en hergebruikt te kunnen worden. Je richt je daarbij op de bron van de bouwstoffen.

2) Wie levert de recycle bouwstof? En wat is optimaal?
In de huidige praktijk neemt een hoofdaannemer een project aan. Veel aannemers hebben zelf een asfaltmolen. Als er asfalt moet worden weggefreesd uit de huidige constructie, dan wordt dit in de basis afgeleverd aan de ‘eigen’ asfaltmolen. Dit is veelal ook de asfaltmolen waar het nieuwe asfalt wordt afgenomen. Dat heeft als positief punt dat de aannemer de kwaliteit van de bouwstof zelf grotendeels in de hand heeft. Het heeft als nadeel dat iedere asfaltmolen elk voor zichzelf een opslag nodig heeft, de ingangscontroles uitvoert, eventueel homogeniseren moet organiseren enz enz. En met beperkte opslagcapaciteit op een asfaltmolen, beperkt dat de mogelijkheden om aparte bouwstoffenstromen apart te houden. Voor andere sectoren is dat anders geregeld. Grond gaat naar grond-banken. Funderingen naar brekers, net als bouwpuin en betonafval. Deze specifieke bedrijven leveren vervolgens aan hun afnemers een bouwstof onder specifieke kwaliteitscertificaten. Wat zou voor de asfalt-markt de meest optimale aanpak zijn? Welke scenario’s zijn denkbaar en wat zijn voor- en nadelen daarvan? Welke kwaliteitseisen zijn hierin te stellen? Jij geeft antwoord op deze vragen tijdens dit onderzoek.

Geef in je sollicitatie aan welke van de twee onderzoeksvragen jij zou willen beantwoorden.

Functie-eisen

  • Je volgt een academische opleiding in de richting van technische bedrijfskunde, civiele techniek, weg- en waterbouwkunde of laboratorium;
  • Je bent geïnteresseerd om diep in een onderwerp te duiken en mag ook graag alle details boven tafel krijgen;
  • Je bent ondernemend en kan gemakkelijk zelfstandig werken;
  • Je bent mondig genoeg om al je vragen te stellen en contact te leggen met onbekenden.

Arbeids­voorwaarden

  • Dienst­verband Onderzoeksstage
  • Maximaal aantal uren per week 36

Overige arbeids­voorwaarden

Indien je geen studentenreisproduct hebt, kom je in aankerking voor een mobiliteitskaart van Rijkswaterstaat. Let op! Dit geldt alleen indien je geen recht meer hebt op een OV-chipkaart. Indien je wel in het bezit bent van een studentreisproduct, maar extra reiskosten maakt t.b.v. de uitvoer van je stagewerkzaamheden dan kan je deze reiskosten declareren.

Bijzonderheden

  • Je kunt alleen stagelopen bij Rijkswaterstaat als je staat ingeschreven bij een onderwijsinstelling.
  • De stage start in september 2020 en duurt tot maart 2021. De exacte startdatum bepalen we in onderling overleg.
  • De stage is in eerste instantie voor 36 uur per week. Mocht dit niet passen, dan kunnen we uiteraard in overleg bepalen voor hoeveel uur jij stage komt lopen.
  • Bel voor meer informatie over de sollicitatieprocedure het klantencontactcentrum via 088 – 797 07 88.
  • Heb je inhoudelijke vragen over deze stagevacature? Neem dan contact op met Inge van Vilsteren, Senior adviseur wegenbouwmaterialen, via inge.van.vilsteren@rws.nl.

Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en bestaat uit zeven landelijke en zeven regionale organisatieonderdelen. Al meer dan 200 jaar werken we dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. We beheren en ontwikkelen de rijkswegen, -vaarwegen en -wateren en zetten in op een duurzame leefomgeving. Samen met anderen werken we aan een land dat beschermd is tegen overstromingen. Waar voldoende groen is, en voldoende en schoon water. En waar je vlot en veilig van A naar B kunt. Samenwerken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Dat is Rijkswaterstaat.

Jouw afdeling: Grote Projecten en Onderhoud
Grote Projecten en Onderhoud is een van de zeven landelijke organisatieonderdelen van Rijkswaterstaat. Als je werkt bij GPO, dan geef je middels beeldbepalende projecten de Nederlandse infrastructuur vorm. Wij zijn verantwoordelijk voor aanleg- en onderhoudsprojecten en complexe vervanging- en renovatieopgaven, vaak met een omvangrijke industriële automatiseringscomponent. Voorbeelden van projecten waar wij aan werken zijn: de versterking van de Afsluitdijk en de duurzame Zeesluis IJmuiden, de renovatie van de 1ste Heinenoordtunnel en het windpark op de Maasvlakte in Rotterdam. In al onze projecten staan duurzaamheid, innovatie, informatie en de balans tussen mens, economie en natuur voorop.

Onze missie van 2030 is om Rijkswaterstaat, en al haar infrastructurele projecten, energieneutraal te laten functioneren. Samen met onze partners, zoals gemeenten, provincies, waterschappen en marktpartijen, streven we zo naar projecten met maatschappelijke meerwaarde. In totaal werken er ruim 800 mensen binnen GPO, verspreid over vier directies: Inkoop- en Contractmanagement, Productie en Projectmanagement, Techniek en Technisch Management en Bedrijfsvoering en Projectbeheersing.

Contactpersonen

Voor meer informatie over deze vacature:

Inge van Vilsteren, Senior adviseur wegenbouwmaterialen

Solliciteren?

Digitaal solliciteren

Rijkswaterstaat nodigt je uit op hun site te solliciteren. Via onderstaande knop verlaat je deze site ga je direct naar het sollicitatieformulier. Het Rijk hecht waarde aan een diverse en inclusieve organisatie. Werken in divers samengestelde teams maakt ons effectiever, innovatiever en het werk leuker. Eenieder wordt daarom uitgenodigd te solliciteren.

Relevante vacatures

Stagiair optimaliseren van beheersmaatregelen zeer open asfaltbeton (ZOAB)

Rijkswaterstaat
  • Stand­plaats Utrecht, maar andere locaties zijn bespreekbaar.
  • Uren per week 36
  • Reageren voor 29 mei
  • Dienst­verband Onderzoeksstage

Stage werkelijke levensduur van deklagen vs. eisen in proeven op asfalt-mengsels

Rijkswaterstaat
  • Stand­plaats Utrecht, maar andere locaties zijn bespreekbaar.
  • Uren per week 36
  • Reageren voor 29 mei
  • Dienst­verband Onderzoeksstage

Stagiair bescherming beton

Rijkswaterstaat
  • Stand­plaats Utrecht, maar andere locaties zijn bespreekbaar.
  • Uren per week 36
  • Reageren voor 29 mei
  • Dienst­verband Onderzoeksstage